معماری
خانه / تاریخ / مَثَل و سیاست در تاریخ نخستین تمدن اسلام

مَثَل و سیاست در تاریخ نخستین تمدن اسلام

  دانلود پی دی اف

گفتگوی انتقادی فرد دانر و طیب الحبری دربارۀ کتاب مثل و سیاست در تاریخ نخستین تمدن اسلام: خلفای راشدون

%d8%aa%d8%a7%d8%b1%db%8c%d8%ae-%d9%85%d8%ab%d9%84-%d9%88-%d8%b3%db%8c%d8%a7%d8%b3%d8%aa-%d8%af%d8%b1-%d8%aa%d8%a7%d8%b1%db%8c%d8%ae-%d9%86%d8%ae%d8%b3%d8%aa%db%8c%d9%86-%d8%aa%d9%85%d8%af%d9%86

دانشورانی که بر روی سرچشمه‌های اسلام کار می‌کنند مدت‌هاست فهمیده‌اند که اعتمادپذیریِ منابع روایی راجع به  تاریخ اسلام نخستین با مشکلی عمده مواجه است. طیب الحبری اکنون مطلب جدیدِ مفصل و مهمی در مورد این بحث نوشته است، البته تا جایی که به تاریخِ به اصطلاح خلفای راشدون مربوط می‌شود: ابوبکر، عمر، عثمان، و علی [ع] ــ همراه با یک بخش پایانی که مختصراً به معاویه می‌پردازد. حرف اصلیِ مَثَل و سیاست، که تا حد زیادی هم قانع‌کننده است، این است که حجم عظیمِ گزارش‌ها دربارۀ خلفای راشدون که در سنت تاریخ‌نگاری اسلامی یافت می‌شود عمدتاً به دست راویان متأخرتر ــ به ویژه راویان دورۀ عباسی ــ شکل گرفته است، کسانی که توانستند یک داستان منسجم و یگانه به میان آورند که عمدتاً شامل تمثیل و دیگر انواع توازی‌هاست. این توازی‌ها میان افراد مختلفِ دورۀ راشدون و دیگران، از جمله حضرت محمد [ص] و پیامبران پیشین مانند ابراهیم [ع] و موسی [ع]، پیوندهایی برقرار کردند. همان طور که نویسنده می‌گوید، «داستان بیان‌شده در روایت های اسلامی نخستین نه در جزئیاتش واقعی بوده و نه اصلاً کسی آن را با قصد بیان واقعیت نقل کرده است. بلکه با تصاویر کتاب‌مقدسیِ کلاسیک بازی کرده تا مَثَلی بزند از نادانی در تعصبات دینی … نادانی در پاک‌دینی سیاسی … و نقش تعیین‌کننده‌ای که قهرمان‌زدگی و غرور در شکل‌گیریِ نزاع‌های دینی بازی می‌کند» (pp. 237-8).

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *